Okos városok: Songdo, Barcelona, Amszterdam és a többiek
2016. február 05. 10:45
Az intelligens város, amelynek a dolgok internete (Internet of Things, IoT) az egyik alapeleme fejlett és egyben környezetbarát infokommunikációs technológiákkal javít a lakók életminőségén, alakít ki valódi urbánus közösségeket. A dél-koreai Songdo volt az első ilyen projekt, azóta rengeteg fut világszerte: Rio, Bécs, Vancouver Amszterdam, Barcelona, Boston, indiai városok…
2016. február 05. 10:45
p
0
0
0
Mentés
Az intelligens városok három szintje különböztethető meg.
Az első kifejezetten technológia-vezérelt, ez a legelterjedtebb (Songdo, a portugál PlanIT stb.), a projekteket tech-szolgáltatók irányítják. A futurisztikus víziókban kevésbé hangsúlyos a város és lakosság interakciója.
A második szinten a fejlesztések már maguk a városok vezetésével történnek. Technológia és életminőség szorosabban összekapcsolódik egymással, előbbi az utóbbit szolgálja. A legmodernebb mai kezdeményezések (Rio, Barcelona stb.) tartoznak ebbe a csoportba.
A legújabb, mindössze egy-két éves harmadik szinten a lakosság bevonásával kivitelezik a projekteket (Amszterdam, Vancouver stb.), például Bécsben a helyi lakosok a Wien Energy vállalattal együttműködve befektetőként is részt vehetnek naperőművek építésében.
Songdo
Klímavédelem, megújuló energiák, ökológiai lábnyom, fenntarthatóság, tudásalapú gazdaság általában mind fontos szempont az intelligensváros-projektekben.
E kezdeményezések legismertebbike a Szöultól mintegy 60 kilométerre, a nemzetközi repülőtérhez közel fekvő, 70 ezer lakosra tervezett különleges felhőkarcoló-zöldövezet együttes Songdo. (A város területének 40 százaléka zöldövezet!)
Az építkezéseket 2003-ban kezdték, a tervek szerint 2020-ban fejezik be, az összes smart city projekt mintájának tekintett várost jelenleg kb. 35 ezren lakják. Mindenhol mindenről szenzorok gyűjtik az adatokat, értesítenek, hogy mikor jön a busz, probléma esetén a városvezetést informálják. A hulladékból a jövőben megújuló energiát generáló különleges szemétlerakó-rendszer, elektromos autókra kitalált töltőállomások, a tiszta ivóvíz mellékhelyiségben történő használatát megakadályozó víz újrahasznosítás – az elgondolkodtató ötletek sokakat megihlettek.
A dél-koreai csúcsváros azonban távolról sincs még kész…
Barcelona
Barcelonában a CityOS – „városi operációs rendszer” – keretében sok projektet indítottak be, amelyek valamilyen formában intelligensváros-alkalmazásokat eredményeznek.
A Poblenou Központ parkjában bevezetett öntözőrendszer például a növényeknek megfelelő vízszintről stb. küld valósidejű adatokat a kertészeknek. Az új buszrendszer a leggyakoribb útvonalak adatelemzésén alapul. A legfrissebb technológiák integrációja a forgalmat optimalizálni igyekvő intelligens közlekedési lámpák működésében is tetten érhető. Sürgősségi esetekben szintén a közlekedésirányító-rendszer adatait elemzik, így érik el, hogy például a mentők késedelem nélkül érkezzenek a helyszínre.
Ezekből és hasonló adatokból hozták létre a nyílt forrású Sentilo middleware-t. (A middleware vagy köztes szoftver általában az operációs rendszerek mögötti, azok számára nem elérhető szoftveralkalmazásokat biztosító program.)
Amszterdam
2009-ben indult a jelenleg 79 különféle projektet egybefoglaló, helyi lakosok, üzletemberek és kormányzat által közösen kidolgozott Amsterdam Smart City kezdeményezés. A közös platformon összekapcsolódó projektek a vezeték nélküli eszközöktől a város valósidejű döntéshozásáig rengeteg területet lefednek. A forgalom csökkentése, energiatakarékosság és a közbiztonság növelése a közös általános célok.
A lakosok törekvéseinek promótálására évente tartanak intelligens Amszterdam versenyt: mindenféle témába vágó alkalmazási és fejlesztési javaslatot elfogadnak. A Mobypark app például lehetővé teszi, hogy parkolóhely-tulajdonosok kiadhassák a szabad területet. Az alkalmazás által generált adatokat a városi önkormányzat a parkolás iránti kereslet és a közlekedés pontosabb megismerésére használja.
Sok lakást okos gázmérővel és hasonlókkal szereltek fel, amivel az energiafogyasztás csökkentése a cél. Más kezdeményezések a rugalmasabb közvilágítást segítik elő. Utóbbi szintén hasznos az önkormányzatnak: valós időben figyelhetik az utcai fényeket, és ezzel összefüggésben okosíthatják a közlekedést. Például motorosoknak, autósoknak adhatnak online tanácsot, hogy mikor melyik útvonalat válasszák.
Tízpontos vállalást tett Lázár János építési és közlekedési miniszter az állami közösségi közlekedés színvonalának javítása érdekében. Elhangzott többek között, hogy júniustól nagyobb késésnél visszatérítik a jegyárak felét, de a tárcavezető arra is ígéretet tett, 2026 nyaráig minden második mozdony korszerű lesz. Mutatjuk a részleteket!
Hazánk Európa legjobbjai közé tartozik az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésében. A napenergia térnyeréséről, az eddigi eredményekről Lantos Csaba energiaügyi miniszterrel beszélgettünk.
Spanyol élvonalbeli csapat nézte ki magának a magyar labdarúgó-válogatott tavalyi felfedezettjét. Sajtóhírek szerint a Real Valladolid megkezdte a tárgyalásokat Nikitscher Tamás megszerzéséért.
A kommunikációs igazgató szerint, Brüsszelben dől majd el a küzdelem a múlt háború-, bevándorlás- és genderpárti erői és a békepárti, biztonságpárti és családpárti patrióták között.